NemKonto og specifikkonto

Du kan få udbetalt en bestemt ydelse til en anden konto end din NemKonto. Dette kaldes en specifikkonto.

Skal du have ændret, slettet eller rettet en Nemkonto, skal du benytte blanketten 'Oplys om NemKonto'.

Ønsker du at få en eller flere ydelser til at gå ind på en anden konto end din NemKonto, skal blanketten 'Oplys om specifikkonto' bruges.

NemKonto er et system, der matcher dit CPR-nummer med den bankkonto, som du har valgt som din NemKonto. På den måde sikrer vi, at det er den rigtige person, der modtager pengene.

Det betyder også, at det offentlige ikke har adgang til at se din konto.

Indhold hentet fra borger.dk

Du kan selv vælge, hvilken af dine bankkonti der skal være din NemKonto. Alle udbetalinger fra det offentlige er direkte tilgængelige på din NemKonto.

Her er nogle eksempler på, hvilke offentlige udbetalinger du modtager på din NemKonto:

  • overskydende skat
  • pension
  • overførselsindkomster
  • løn og pension til offentlige ansatte
  • familieydelser
Indhold hentet fra borger.dk

Som noget helt nyt kan NemKonto nu bruges af en række private udbetalere. Det vil sige, at du fremover har mulighed for at modtage bl.a. løn, pension og udbetalinger fra dit forsikringsselskab på din NemKonto.

Det betyder, at du kun behøver at ændre dine bankoplysninger et sted, hvis du skifter bank, og du vil også undgå en del udbetalinger på check.

For at virksomhederne kan bruge NemKonto, skal de i forvejen have lov til at behandle personnumre. Det er f.eks. banker, forsikringsselskaber og virksomheder, der allerede fungerer som udbetalere, f.eks. lønudbetalere mm.

Hvis ikke det er tilfældet, kan virksomheden indhente accept til håndtering af personnummer fra den enkelte borger.

Hvis du ikke ønsker at få udbetalt penge til din NemKonto fra en privat virksomhed, kan du til enhver tid vælge det fra ved at kontakte den private virksomhed.

Indhold hentet fra borger.dk

De offentlige myndigheder kan kun overføre penge til din NemKonto. De kan hverken trække penge på kontoen eller se kontobevægelser.

Indhold hentet fra borger.dk

Du kan ændre din NemKonto til en anden af dine konti. Det kan du gøre direkte her på siden - det kræver blot, at du er logget ind med din digitale signatur eller NemID.

Ønsker du at oprette, ændre eller få oplyst din NemKonto, skal du bruge selvbetjeningen 'NemKonto'.

Indhold hentet fra borger.dk
Mand foran computer, der kigger på hjemmesiden Nemkonto.

Den Digitale Hotline

Har du brug for hjælp til digital selvbetjening - også uden for åbningstid? Ring 70 20 00 00.

Den Digitale Hotlines logoDen Digitale Hotline

Kontaktinfo

Borgerservice
Torvet 5 - indgang B
7400 Herning
Åbningstider  

Tlf.: 96282400
Fax: 96282440
Send e-mail

Brug altid en sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Læs mere om sikker mail